صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، هدیه به ساحت مقدس حضرت زهراء سلام الله علیها و ارواح طیبه شهداء صلوات
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۵
مرداد
۰۱

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۵

تفسیر سوره انعام آیات ۲۵ تا ۲۶

و منهم من یستمع إلیک و جعلنا على قلوبهم اءکنة اءن یفقهوه و فى ءاذانهم وقرا و إن یروا کل ءایة لا یؤمنوا بها حتى إ ذا جاءوک یجادلونک یقول الذین کفروا إن هذا إلا اءساطیر الاولین (۲۵)
و هم ینهون عنه و ینون عنه و إن یهلکون إلا اءنفسهم و ما یشعرون (۲۶)

ترجمه :
۲۵ - پاره اى از آنها به تو گوش فرا مى دهند ولى بر دلهاى آنان پرده ها افکنده ایم تا آنرا نفهمند و در گوش آنها سنگینى قرار داده ایم و (آنها بقدرى لجوجند) که اگر تمام نشانه هاى حق را ببینند ایمان نمى آورند، تا آنجا که وقتى به سراغ تو مى آیند با تو به پرخاشگرى برمى خیزند و کافران مى گویند اینها افسانه هاى پیشینیان است .
۲۶- آنها دیگران را از آن باز مى دارند و خود نیز از آن دورى مى کنند، آنها جز خود را هلاک نمى کند ولى نمى فهمند.

تفسیر
نفوذ ناپذیران
در این آیه اشاره به وضع روانى بعضى از مشرکان شده که در برابر شنیدن حقائق کمترین انعطاف از خود نشان نمى دهند - سهل است - به دشمنى با آن نیز برمى خیزند و با وصله هاى تهمت خود و دیگران را از آن دور نگاه مى دارند، درباره اینها چنین مى گوید: بعضى از آنان به سوى تو گوش مى دهند ولى بر دلهاى آنها پرده هائى افکنده ایم تا آن را درک نکنند و در گوشهاى آنها سنگینى ایجاد کرده ایم تا آن را نشنوند! (و منهم من یستمع الیک و جعلنا على قلوبه ان یفقهوه و فى اذانهم و قرا).
در حقیقت تعصبهاى کورکورانه جاهلى ، و فرو رفتن در منافع مادى ، و پیروى از هوا و هوسها، آنچنان بر عقل و هوش آنها چیره شده که گویا در زیر سرپوش و پرده اى قرار گرفته است نه حقیقتى را مى شنوند و نه درک صحیح از مسائل دارند.
شاید کرارا گفته ایم که اگر این گونه مسائل نسبت به خدا داده مى شود در حقیقت اشاره به قانون علیت و خاصیت عمل است ، یعنى ادامه در کجروى و اصرار در لجاجت و بدبینى ، اثرش این است که روح و روان آدمى را به شکل خود در مى آورند و آن را همانند آئینه کج و معوجى مى کنند که قیافه همه چیز را کج و معوج نشان مى دهد. تجربه این حقیقت را ثابت کرده است که افراد بدکار و گناهکار در آغاز از کار خود احساس ناراحتى مى کنند، اما تدریجا به آن خو گرفته و شاید روزى فرا رسد که اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبیر دیگر این یکى از مجازاتهاى اصرار و پافشارى در گناه و مخالفت با حق است که دامان گناهکاران لجوج را مى گیرد.
لذا مى گوید کار اینها به جائى رسیده است که (اگر تمام آیات و نشانه هاى خدا را ببینند باز ایمان نمى آورند) (و ان یروا کل آیة لا یؤمنوابها).
و از این بالاتر هنگامى که به نزد تو بیایند به جاى اینکه گوش جان را به سخنان تو متوجه سازند و حداقل به صورت یک جستجوگر، به احتمال یافتن حقیقتى پیرامون آن بیندیشند، با روح و فکر منفى در برابر تو ظاهر مى شوند، و هدفى جز مجادله و پرخاشگرى و خرده گیرى ندارند (حتى اذا جاؤ ک یجاد لونک ).
آنها با شنیدن سخنان تو که از سرچشمه وحى تراوش کرده و بر زبان حقگوى تو جارى شده است متوسل به ضربه تهمت شده ، مى گویند: (اینها چیزى جز افسانه ها و داستانهاى ساختگى پیشینیان نیست )! (یقول الذین کفروا ان هذا الا اساطیر الاولین ).
در آیه بعد مى گوید آنها به این مقدار نیز قناعت نمى کنند و علاوه بر اینکه خود گمراهند پیوسته تلاش مى کنند افراد حق طلب را با سمپاشیهاى گوناگون از پیمودن این مسیر باز دارند، لذا (آنها را از نزدیک شدن به پیامبر نهى مى کنند) (و هم ینهون عنه ).
(و خودشان نیز از او فاصله مى گیرند) (و یناون عنه ).
بى خبر از اینکه هر کس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده ، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش ، چهره حق از پشت ابرها نمایان مى گردد و با جاذبه اى که دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند کفهاى بى ارزش روى آب نابود مى گردد، بنابراین تلاش و فعالیت آنها به شکست خودشان منتهى خواهد شد و جز خود را هلاک نمى کنند، ولى قدرت بر درک این حقیقت ندارند) (و ان یهلکون الا انفسهم و ما یشعرون ).
تهمتى بزرگ بر ابوطالب مؤ من قریش
از آنچه در تفسیر آیه فوق گفته شد به خوبى روشن مى شود که این آیه بحثهاى مربوط به مشرکان لجوج و دشمنان سرسخت پیامبر را تعقیب مى کند و ضمیر هم طبق قواعد ادبى به کسانى بر مى گردد که در آیه مورد بحث قرار گرفته اند، یعنى کافران متعصبى که از هیچگونه آزار به پیامبر و ایجاد مانع در راه دعوت او مضایقه نداشتند.
ولى با نهایت تاسف دیده مى شود که بعضى از مفسران اهل تسنن بر خلاف
تمام قواعد ادبى آیه دوم را از آیه قبل بریده و آن را در باره ابوطالب پدر امیر مؤ منان على (علیه السلام ) دانسته اند!
آنها آیه را چنین معنى مى کنند جمعى هستند، از پیامبر اسلام دفاع مى کنند ولى در عین حال از او فاصله مى گیرند! (و هم ینهون عنه و ینؤ ن عنه ).
پاره دیگرى از آیات قرآن را که در جاى خود به آن اشاره خواهد شد. مانند آیه 114 توبه و 56 قصص نیز گواه بر مدعاى خود قرار مى دهند.
ولى تمام علماى شیعه و بعضى از بزرگان اهل تسنن مانند ابن ابى الحدید شارح نهج البلاغه و قسطلانى در ارشاد السارى وزینى دحلان در حاشیه سیره حلبى ابوطالب را از مؤ منان اسلام مى دانند، در منابع اصیل اسلام نیز شواهد فراوانى براى این موضوع مى یابیم که با بررسى آنها در تعجب و حیرت عمیق فرو میرویم که چرا ابوطالب از طرف جمعى این چنین مورد بى مهرى و اتهام قرار گرفته است ؟!
کسى که با تمام وجود خود از پیامبر اسلام دفاع مى کرد، و بارها خود و فرزند خویش را در مواقع خطر همچون سپر در برابر وجود پیامبر اسلام قرار داد چگونه ممکن است مورد چنین اتهامى واقع شود؟

این جا است که محققان باریک بین چنین حدس زده اند که موج مخالفت بر ضد ابوطالب یک موج سیاسى است که از مخالفت شجره خبیثه بنى امیه با موقعیت على (علیه السلام ) سرچشمه گرفته است .
زیرا: این تنها ابوطالب نیست که بخاطر نزدیکیش با على (علیه السلام ) اینچنین مورد تهاجم قرار گرفته ، بلکه مى بینیم هر کس در تاریخ اسلام بنحوى از انحاء ارتباط نزدیک با امیر مومنان على (علیه السلام ) داشته از این حملات ناجوانمردانه بر کنار نمانده است ، در حقیقت ابوطالب گناهى نداشت جز اینکه پدر على بن ابى طالب پیشواى بزرگ اسلام بود!
در اینجا فشرده اى از دلائل گوناگونى که بروشنى ، گواهى بر ایمان ابوطالب
مى دهد فهرست وار مى آوریم و شرح بیشتر را به کتابهائى که در این زمینه نوشته شده موکول مى کنیم :
1 - ابوطالب قبل از بعثت پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بخوبى مى دانست که فرزند برادرش بمقام نبوت خواهد رسید زیرا مورخان نوشته اند در سفرى که ابوطالب با کاروان قریش به شام رفت برادرزاده دوازده ساله خود محمد را نیز با خویش همراه برد، در این سفر علاوه بر کرامات گوناگونى که از او دید، همینکه کاروان با راهبى بنام بحیرا که سالیان درازى در صومعه مشغول عبادت بود و آگاهى از کتب عهدین داشت و کاروانهاى تجارتى در مسیر خود بزیارت او مى رفتند برخورد کردند، در بین کاروانیان ، محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) که آن روز دوازده سال بیش نداشت نظر راهب را بخود جلب کرد.
بحیرا پس از اندکى خیره شدن و نگاههاى عمیقانه و پر معنى به او گفت این کودک به کدام یک از شما تعلق دارد؟ جمعیت به ابوطالب اشاره کردند او اظهار داشت برادرزاده من است .
(بحیرا) گفت این طفل آینده درخشانى دارد این همان پیامبرى است که کتابهاى آسمانى از رسالت و نبوتش خبر داده اند و من تمام خصوصیات او را در کتب خوانده ام !
ابوطالب پیش از این برخورد و برخوردهاى دیگر از قرائن دیگر نیز به نبوت پیامبر اکرم و معنویت او پى برده بود.
طبق نقل دانشمند اهل تسنن شهرستانى (صاحب ملل و نحل ) و دیگران در یکى از سالها آسمان مکه برکتش را از اهلش باز داشت و خشکسالى سختى به مردم روى آورد، ابوطالب دستور داد تا برادرزاده اش محمد را که کودکى شیر خوار
بود حاضر ساختند پس از آنکه کودک را در حالى که در قنداقه اى پیچیده شده بود به او دادند در برابر کعبه ایستاد و با تضرع خاصى سه مرتبه طفل شیر خوار را بطرف بالا انداخت و هر مرتبه مى گفت : (پروردگارا! بحق این کودک باران پر برکتى بر ما نازل فرما) چیزى نگذشت که توده اى ابر از کنار افق پدیدار گشت و آسمان مکه را فرا گرفت ، سیلاب آنچنان جارى شد که بیم آن مى رفت مسجد الحرام ویران شود. سپس شهرستانى مى نویسد همین جریان که دلالت بر آگاهى ابوطالب از رسالت و نبوت برادرزاده اش از آغاز کودکى دارد ایمان وى را به پیامبر مى رساند و اشعار ذیل را بعدها ابوطالب به همین مناسبت سروده است :
و ابیض یستسقى الغمام بوجهه ثمال الیتامى عصمة للارامل
(او روشن چهره اى است که ابرها به خاطر او مى بارند، او پناهگاه یتیمان و حافظ بیوه زنان است ).
یلوذ به الهلاک من آل هاشم فهم عنده فى نعمة و فواضل
هلاک شوندگان از بنى هاشم به او پناه مى برند، و بوسیله او از نعمتها و احسانها بهره مى گیرند.
و میزان عدل لا یخیس شعیرة و وزان صدق وزنه غیر هائل
او میزان عدالتى است که یک جو تخلف نمى کند، و وزن کننده درستکارى است که توزین او بیم اشتباه ندارد.
جریان توجه قریش را در هنگام خشکسالى به ابوطالب و سوگند دادن ابوطالب خدا را بحق او علاوه بر شهرستانى بسیارى از مورخان بزرگ نقل کرده اند، علامه امینى در الغدیر آنرا از کتاب شرح بخارى و المواهب اللدنیه و الخصائص الکبرى و شرح بهجة المحافل و سیره حلبى و سیره نبوى و طلبة الطالب نقل کرده است .
2 - به علاوه در کتب معروف اسلامى اشعارى از ابوطالب در اختیار ما است که مجموعه آنها در دیوانى بنام دیوان ابوطالب گردآورى شده است که تعدادى از آنها را در ذیل مى آوریم :
و الله لن یصلوا الیک بجمعهم حتى اوسد فى التراب دفینا
(اى برادرزاده تا ابوطالب در میان خاک نخوابیده و لحد را بستر نساخته هرگز دشمنان به تو دست نخواهند یافت )
فاصدع بامرک ما علیک غضاضة و ابشر بذاک و قرمنک عیونا
(بنابراین از هیچ چیز مترس و ماموریت خود را ابلاغ کن بشارت ده و چشمها را روشن ساز!)

و دعوتنى و علمت انک ناصحى و لقد دعوت و کنت ثم امینا
(مرا بمکتب خود دعوت کردى و خوب مى دانم که هدفت تنها پند دادن و بیدار ساختن من بوده است ، تو در دعوت خود امین و درستکارى )
و لقد علمت ان دین محمد(ص ) من خیر ادیان البریة دینا
(من هم این را دریافتم که مکتب و دین محمد بهترین دین و مکتبها است ! و نیز گفته است ،)
الم تعلموا انا وجدنا محمدا رسولا کموسى خط فى اول الکتب
(اى قریش آیا نمى دانید که ما محمد را همانند موسى پیامبر و رسول خدا مى دانیم و نام و نشان او در کتب آسمانى قید گردیده است (و ما آنرا یافته ایم ).)
و ان علیه فى العباد محبة و لا حیف فى من خصه الله فى الحب
(بندگان خدا علاقه ویژه اى بوى دارند و نسبت به کسى که خدا او را بمحبت خود اختصاص داده است این علاقه بى مورد نیست .)
ابن ابى الحدید پس از نقل قسمت زیادى از اشعار ابوطالب (که ابن شهر آشوب در متشابهات القرآن آنها را سه هزار بیت مى داند) مى گوید:
از مطالعه مجموع این اشعار براى ما هیچگونه تردیدى نخواهد ماند که ابوطالب بمکتب برادرزاده اش ایمان داشته است .
۳ - احادیثى از پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نیز نقل شده که گواهى آن حضرت را به ایمان عموى فداکارش ابوطالب روشن مى سازد از جمله طبق نقل نویسنده کتاب ابوطالب مؤ من قریش : چون ابوطالب در گذشت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) پس از تشیع جنازه او ضمن سوگوارى که در مصیبت از دست دادن عمویش مى کرد، مى گفت :
وا ابتاه ! وا ابا طالباه ! وا حزناه علیک ! کیف اسلو علیک یا من ربیتنى صغیرا، واجبتنى کبیرا، و کنت عندک بمنزلة العین من الحدقه و الروح من الجسد.
(واى پدرم ! واى ابوطالب ! چقدر از مرگ تو غمگینم ؟ چگونه مصیبت تو را فراموش کنم اى کسى که در کودکى مرا پرورش دادى ، و در بزرگى دعوت مرا اجابت نمودى ، و من در نزد تو همچون چشم در حدقه و روح در بدن بودم ).
و نیز پیوسته اظهار مى داشت : ما نالت منى قریش شیئا اکرهه حتى مات ابوطالب .
(قریش هیچگاه نتوانست مکروهى بر من وارد کند مگر زمانى که ابوطالب از جهان رفت .)
۴- از طرفى مسلم است که سالها قبل از مرگ ابوطالب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مامور شد هیچگونه رابطه دوستانه با مشرکان نداشته باشد، با این حال اینهمه اظهار علاقه و مهر به ابوطالب نشان مى دهد که پیامبر او را معتقد به مکتب توحید مى دانسته است و گرنه چگونه ممکن بود دیگران را از دوستى با مشرکان نهى کند و خود با ابوطالب تا سر حد عشق ، مهر ورزد؟!
۵ - در احادیثى که از طرق اهل بیت رسیده است نیز مدارک فراوانى بر ایمان و اخلاص ابوطالب دیده مى شود که نقل آنها در اینجا بطول مى انجامد این احادیث آمیخته با استدلالات منطقى و عقلى است مانند روایتى که از امام چهارم (علیه السلام ) نقل گردیده است که حضرتش پس از این که در پاسـخ سؤ الى اظهار مى دارد ابوطالب مؤ من بود مى فرماید: ان هنا قوما یزعمون انه کافر سپس فرمود (وا عجبا کل العجب ایطعنون على ابى طالب او على رسول الله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و قد نهاه الله ان تقر مؤ منة مع کافر غیر آیة من القرآن و لا یشک احد ان فاطمة بنت اسد رضى الله تعالى عنها من المؤ منات السابقات فانها لم تزل تحت ابى طالب حتى مات ابوطالب رضى الله عنه ).
یعنى راستى در شگفتم که چرا برخى مى پندارند که ابوطالب کافر بوده است ! آیا نمى دانند که با این عقیده بر پیامبر و ابوطالب طعنه مى زنند؟ مگر نه این است که در چندین آیه از آیات قرآن از این موضوع منع شده است که زن بعد از اسلام آوردن در قید زوجیت کافر خود نماند و این مسلم است که فاطمه بنت اسد از پیشگامان در اسلام است و تا پایان عمر ابوطالب همسرش بود.
۶- از همه اینها گذشته اگر در هر چیز تردید کنیم در این حقیقت هیچکس نمى تواند تردید کند که ابوطالب از حامیان درجه اول اسلام و پیامبر بود حمایت او از پیامبر و اسلام بحدى بود که هرگز نمى توان آنرا با علایق و پیوندهاى خویشاوندى و تعصبات قبیله اى تفسیر کرد.

نمونه زنده آن داستان شعب ابوطالب است همه مورخان نوشته اند هنگامى که قریش پیامبر و مسلمانها را در یک محاصره اقتصادى و اجتماعى و سیاسى شدید قرار دادند و روابط خود را با آنها قطع کردند ابوطالب یگانه حامى و مدافع حضرت سه سال از همه کارهاى خود دست کشید و بنى هاشم را به دره اى که در میان
کوههاى مکه قرار داشت و به شعب ابوطالب معروف بود برد و آنجا سکنى گزید. فداکارى را بجائى رسانید که اضافه بر ساختن برجهاى مخصوصى بخاطر جلوگیرى از حمله قریش هر شب پیامبر را از خوابگاه خود بلند مى کرد و جایگاه دیگرى براى استراحت او تهیه مى نمود و فرزند دلبندش على (علیه السلام ) را بجاى او مى خوابانید و هنگامى که على (علیه السلام ) مى گفت پدر جان من با این وضع بالاخره کشته خواهم شد پاسـخ مى دهد عزیزم بردبارى را از دست مده هر زنده بسوى مرگ رهسپار است من ترا فداى فرزند عبدالله نمودم جالب توجه اینکه على (علیه السلام ) در جواب پدر مى گوید پدر جان این کلام من نه بخاطر این بود که از کشته شدن در راه محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) هراسى دارم بلکه بخاطر این بود که مى خواستم بدانى چگونه در برابر تو مطیع و آماده براى یارى احمدم ما معتقدیم هر کس تعصب را کنار گذاشته و بیطرفانه سطور طلائى تاریخ را درباره ابوطالب مطالعه کند با ابن ابى الحدید شارح نهج البلاغه هم صدا شده و مى گوید:
و لو لا ابوطالب و ابنه لما مثل الدین شخصا و قاما
فذاک بمکة آوى و حامى و هذا بیثرب جس الحماما
هر گاه ابوطالب و فرزند برومندش نبود هرگز دین و مکتب اسلام بجاى نمى ماند و قد راست نمى کرد ابوطالب در مکه بیارى پیامبر شتافت و على (علیه السلام ) در یثرب (مدینه ) در راه حمایت از اسلام در گرداب مرگ فرو رفت !

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند :

ألَا إِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرَارُ الْعُلَمَاءِ وَ إِنَّ خَیْرَ الْخَیْرِ خِیَارُ الْعُلَمَاءِ.

آگاه باشید! بدترین بدها ، عالمان بد سیرتند و خوب ترین خوب ها ، عالمان پاک سیرت.

منیه المرید،ص۴۵
بحارالانوار، ج۲،ص۱۱۰

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

https://www.aviny.com/hadis-mozooee/hadis-farsi.aspx

 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :

اِذا دَخَلَ اَحَدُکُم بَیتَهُ فَلیُسَلِّم، فَاِنَّهُ یُنزِلُهُ البَرَکَةَ وَ تُؤنِسُهُ المَلائِکَةُ؛

هرگاه یکى از شما به خانه خود وارد مى ‏شود، سلام کند، چرا که سلام برکت مى‏ آورد و فرشتگان با سلام دهنده انس مى‏ گیرند.

علل الشرایع ج 2، ص 583، ح 23

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

آن کسانی که می‌خواهند اسلام را به زندگی خصوصی منحصر کنند و نگاه سکولار داشته باشند، جوابشان مسئله‌ی غدیر است/ نصب امیرالمؤمنین فقط جنبه‌ی معنوی نداشت بلکه مسئله‌ی مدیریت جامعه بود. 1393/07/21

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

روبوسی مرگبار

این دولتهای عرب و غیر عرب که با صهیونیست‌ها دست دادند و روبوسی کردند و جلسه گذاشتند، هیچ سودی نخواهند برد؛ جز ضرر برایشان چیز دیگری ندارد. اوّلاً ملّتهایشان مخالفند؛ بعلاوه رژیم صهیونیستی اینها را میمکد، استثمار میکند، اینها نمیفهمند. دیدار جمعی از دست‌اندرکاران مراسم حج 18 /خرداد/ 1401

اربعین؛ رسانه پر قدرت عاشورا
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: اربعینِ اوّل، رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ی حقیقی یعنی فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد... امروز هم در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است.
۱۳۹۸/۰۷/۲۱

الحسین یجمعنا
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: امروز در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهو، حرکت اربعین، یک فریاد رسا و رسانه‌ی بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، از کشورهای مختلف، از فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیر اسلامی. این وحدت حسینی است. شما بدرستی گفتید: «الحسین یجمعنا». ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در کنار قبر حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) شما دعا کنید، دعایتان مستجاب است. [واقعاً] دعا کنید؛ لقلقه‌ی لسان نباشد؛ بخوانید و بخواهید خدا را، خدای متعال وعده کرده است که اجابت خواهد کرد. اینهایی که میروند این راه را پیاده طی میکنند و میرسانند خودشان را به آنجا در این پیاده‌روی اربعین -این حادثه‌ی عجیبی که این سالها پدید آمده است- واقعاً یک موهبت بزرگ الهی را خدای متعال در اختیار اینها گذاشته ...

شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع) 1398/07/01

شهدای والامقام واقعه کربلا

یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً

ابو موسى موقّع‏ بن ثمامه‏ اسدى صیداوى‏

نام او در برخی منابع مانند نفس المهموم و تاریخ طبری مرقع بن ثمامه ذکر شده است. وی شبانه در کربلا با عده ‏اى به خدمت حضرت امام حسین (علیه السّلام) رسید. ابو مخنف گفته است: موقّع (مرقّع) به زمین افتاد، قوم و قبیله ‏اش او را نجات دادند و او را به کوفه منتقل کردند و پنهان نمودند که خبر به ابن زیاد رسید و کسى را مأمور به قتل او کرد ولى با شفاعت جماعتى از بنى اسد از قتل او صرف نظر شد و با غل و زنجیر به «زاره» تبعید نمود که در اثر جراحات وارده و بیمارى بعد از یک سال، زندگى را بدرود گفت.

https://harimeharam.ir/shohada/22/2

شهید مدافع حرم شهید حمید محمد رضایی (ابومجید)

تاریخ شهادت : 1394/02/24 | محل شهادت : تدمر - سوریه

بخشی از وصیت نامه:

از تو ممنونم که مفتخر به پوشیدن لباسی بودم که سبزی آن آراسته به خون شهیدانی است که سربازان راستین امام زمان (عج) بودند و در عصر جهاد اکبر و اصغر سربلند بودند. امیدوارم همه مسلمانان بیدار بشوند و با اطاعت از رهبران انقلاب اسلامی ایران فریب دشمنان را نخورند و به جان و ناموس یکدیگر بی احترامی نکنند و همه متحد برای حریم اسلامی دفاع کنند.

حاج قاسم :
جهان قهرمان
قهرمان ملی
قهرمان شرف
قهرمان اخلاص
قهرمان غیرت
قهرمان دفاع از :انقلاب اسلامی جهان اسلام، مستضعفین جهان و مدافع حرم ال الله
شاگرد مکتب امامین انقلاب

برخی پیوندها و ...

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

حضرت محمد صلی اللع علیع و آله:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا؛ همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید، آگاه باشید که این (یعنى تمسک بعترت) آب خوشگوار و شیرین است پس بیاشامید، و آن دیگر (یعنى روى برتافتن از ایشان) آب شور و تلخ است و از آن بپرهیزید

 

If there was no Battle of Karbala, we would be oblivious to Islam's principals today

A great and glorious soldier

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی:

https://raisi.ir/

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

*****

التماس دعا

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ مرداد ۰۱ ، ۰۳:۲۸
  • بنده خدا بنده خدا
۱۱
مرداد
۰۱

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۵

تفسیر سوره مبارکه انعام آیات ۲۱تا۲۴

و من اءظلم ممن افترى على الله کذبا اءو کذب بایاته انه لا یفلح الظالمون (۲۱)
و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقول للذین اءشرکوا اءین شرکاؤ کم الذین کنتم تزعمون (۲۲)
ثم لم تکن فتنتهم إلا اءن قالوا و الله ربنا ما کنا مشرکین (۲۳)
انظر کیف کذبوا على اءنفسهم و ضل عنهم ما کانوا یفترون(۲۴)

ترجمه :
۲۱ - چه کسى ستمکارتر از کسى است که بر خدا دروغ بسته (و شریک براى او قائل شده است ) یا آیات او را تکذیب نموده ، مسلما ظالمان روى رستگارى نخواهند دید.
۲۲ - آن روز که همه آنها را محشور میکنیم ، به مشرکان میگوئیم : معبودهایتان که آنها را شریک خدا مى پنداشتید کجا هستند؟ (و چرا به یارى شما نمى شتابند؟).
۲۳ - سپس پاسـخ و عذر آنها چیزى جز این نیست که مى گویند به خداوندى که پروردگار ما است سوگند که ما مشرک نبودیم .
۲۴ - ببین چگونه به خودشان (نیز) دروغ مى گویند و آنچه را به دروغ شریک خدا مى پنداشتند از دست میدهند.

تفسیر
بزرگترین ظلم
در تعقیب برنامه کوبیدن همه جانبه (شرک و بت پرستى ) در نخستین آیه بالا با صراحت به صورت استفهام انکارى مى گوید: (چه کسى ستمکارتر از مشرکانى است که بر خدا دروغ بسته و شریک براى او قرار داده و یا آیات او را تکذیب نموده اند).
(و من اظلم ممن افترى على الله کذبا او کذب بایاته ).
در حقیقت جمله اول اشاره به انکار توحید است ، و جمله دوم اشاره به انکار نبوت ، و به راستى ظلمى از این بالاتر نمى شود که انسان جماد بى ارزش و یا انسان ناتوانى را همتاى وجود نامحدودى قرار دهد که بر سراسر جهان هستى حکومت میکند، این کار از سه جهت ظلم محسوب میشود: ظلم نسبت به ذات پاک او که شریکى براى او قائل شده ، و ظلم بر خویشتن که شخصیت و ارزش ‍ وجود خود را تا سر حد پرستش یک قطعه سنگ و چوب پائین آورده ، و ظلم بر اجتماع که بر اثر شرک گرفتار تفرقه و پراکندگى و دور شدن از روح وحدت و یگانگى شده است . مسلما هیچ ستمگرى - مخصوصا چنین ستمگرانى که ستم آنها همه جانبه است - روى سعادت و رستگارى نخواهند دید (انه لا یفلح الظالمون ).
البته در آیه فوق صریحا کلمه شرک ذکر نشده ولى با توجه به آیات قبل و آیات بعد که همگى پیرامون مسئله شرک صحبت مى کند روشن مى شود که منظور از کلمه افتراء در این آیه همان تهمت شریک قائل شدن براى ذات خدا است .
قابل توجه اینکه : در 15 مورد از قرآن مجید افرادى به عنوان ظالمترین و ستمکارترین مردم معرفى شده اند که همه با جمله استفهامیه و من اظلم یا فمن اظلم (چه کسى ستمکارتر است ) شروع شده است ، گر چه بسیارى از این آیات درباره شرک و بت پرستى و انکار آیات الهى سخن مى گوید، یعنى ناظر به اصل توحید است ، ولى بعضى از آنها نیز درباره مسائل دیگر میباشد مانند و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه چه کسى ستمکارتر است از آنهائى که مانع ذکر نام خدا در مساجد شوند؟ (بقره - 114).
و در مورد دیگر میخوانیم : و من اظلم ممن کتم شهادة عنده من الله :
چه کسى ستمکارتر است از آنها که کتمان شهادت میکنند؟ (بقره - 140)
در اینجا این سوال پیش مى آید: چگونه ممکن است هر یک از این طوائف ستمکارترین مردم باشند؟ در صورتى که ظالمترین تنها بر یک طائفه از آنها صدق مى کند.
در پاسـخ میتوان گفت : همه این امور در حقیقت از یکجا ریشه میگیرد و آن مسئله شرک و کفر و عناد است زیرا منع مردم از ذکر خدا در مساجد و سعى و کوشش در ویران ساختن آنها نشانه کفر و شرک است ، و همچنین کتمان شهادت که ظاهرا منظور از آن کتمان شهادت بر حقایقى است که موجب سرگردانى مردم در وادى کفر میشود از چهره هاى گوناگون شرک و انکار خداوند یگانه است .
در آیه بعد پیرامون سرنوشت مشرکان در رستاخیز بحث میشود، تا روشن گردد آنها با اتکاء به مخلوقات ضعیفى همچون بتها نه آرامشى براى خود در این جهان فراهم ساختند و نه در جهان دیگر و مى گوید:
آن روز که همه اینها را یکجا مبعوث مى کنیم به مشرکان مى گوئیم معبودهاى ساختگى شما که آنها را شریک خدا مى پنداشتید کجا هستند؟ و چرا به یارى شما نمى شتابند؟ چرا هیچگونه اثرى از قدرتنمائى آنها در این عرصه وحشتناک دیده نمیشود؟ (و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقول للذین اشرکوا این شرکائکم الذین کنتم تزعمون ).
مگر بنا نبود آنها در مشکلات شما را یارى کنند؟ و شما به این امید به آنها پناه مى بردید؟ پس چرا کمترین اثرى از آنها دیده نمى شود؟. آنها در بهت و حیرت و وحشت عجیبى فرو مى روند و پاسـخى در برابر این سؤ ال ندارند جز اینکه سوگند یاد کنند که به خدا قسم ما هیچگاه مشرک نبودیم به گمان اینکه در آنجا نیز میتوان حقائق را انکار کرد (ثم لم تکن فتنتهم الا ان قالوا و الله ربنا ما کنا مشرکین ).
در اینکه (فتنه ) در آیه فوق به چه معنى است ، میان مفسران گفتگو است ، بعضى آن را به معنى پوزش و معذرت و بعضى به معنى پاسـخ و بعضى به معنى شرک گرفته اند.
این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که منظور از فتنه و افتنان همان دلباختگى به چیزى است یعنى نتیجه دلباختگى آنها به شرک و بت پرستى که پرده اى بر روى اندیشه و خرد آنها افکنده این شده است ، که در قیامت که پرده ها کنار مى رود متوجه خطاى بزرگ خود بشوند و از اعمال خود بیزارى جویند و به کلى انکار کنند.
و اصل فتنه در لغت چنانکه (راغب ) در (مفردات ) مى گوید: آن است که طلا را در آتش بیفکنند و زیر فشار حرارت قرار دهند تا باطن آن آشکار گردد و معلوم شود خالص است یا ناخالص ؟ این معنى را در آیه فوق مى توان به عنوان یک تفسیر دیگر پذیرفت ، زیرا آنها هنگامى که در روز رستاخیز در فشار سخت و وحشتهاى آن روز فرو مى روند بیدار مى شوند و به خطاى خود واقف مى گردند و براى نجات خود اعمال گذشته را انکار مى کنند.

در آیه بعد براى اینکه مردم از سرنوشت رسواى این افراد عبرت گیرند مى گوید: درست توجه کن ببین اینها کارشان به کجا مى رسد که به کلى از روش و مسلک خویش بیزارى جسته و آن را انکار مى کنند و حتى به خودشان نیز دروغ مى گویند (انظر کیف کذبوا على انفسهم ).
و تمام تکیه گاههائى که براى خود انتخاب کرده بودند و آنها را شریک خدا مى پنداشتند همه را از دست مى دهند و دستشان به جائى نمى رسد (و ضل عنهم ما کانوا یفترون ).
نکته ها
در اینجا به چند نکته باید توجه داشت
۱ - منظور از انظر (نگاه کن ) مسلما نگاه کردن با دیده عقل است نه دیده حس . زیرا صحنه هاى قیامت در دنیا قابل مشاهده نیست .
۲- اینکه مى گوید: آنها بر خودشان دروغ بستند یا به معنى این است که آنها در دنیا خود را فریب دادند و از راه حق بیرون رفتند، و یا اینکه در جهان دیگر که سوگند یاد مى کنند که ما مشرک نبوده ایم در حقیقت به خودشان دروغ مى بندند زیرا مسلما آنها مشرک بودند.
۳- در اینجا سؤالى باقى مى ماند و آن اینکه : از آیه فوق استفاده مى شود که مشرکان ، سابقه شرک خود را در روز قیامت انکار مى کنند، و حال آنکه وضع روز قیامت و مشاهده حسى حقائق طورى است که هیچکس به خود اجازه نمى دهد سخنى بر خلاف حق بگوید، درست مثل اینکه در روز روشن هیچ دروغگوئى را نمى بینیم که در برابر آفتاب بایستد و بگوید هوا تاریک است ، به علاوه از بعضى از آیات دیگر چنین استفاده مى شود که آنها روز قیامت صریحا به شرک خود اعتراف مى کنند و هیچ حقیقتى را کتمان نمى نمایند و لا یکتمون الله حدیثا (نساء - 42).
در پاسـخ این سؤ ال دو جواب مى توان گفت :
نخست اینکه در روز قیامت مراحلى وجود دارد، در مراحل نخستین مشرکان خیال مى کنند مى توانند با دروغ گفتن از کیفرهاى دردناک الهى رهائى یابند لذا طبق عادت دیرینه خویش متوسل به دروغ مى شوند، ولى در مراحل بعد که مى فهمند روزنه اى براى فرار از این طریق وجود ندارد، به اعمال خود اعتراف مى نمایند.
در حقیقت گویا در روز رستاخیز پرده ها تدریجا از مقابل چشم انسان کنار مى رود، در آغاز که مشرکان هنوز به دقت پرونده هاى خود را بررسى نکرده اند متوسل به دروغ مى شوند، اما در مراحل بعد که پرده ها بالاتر مى رود، و همه چیز را حاضر مى بینند، چاره اى جز اعتراف ندارند، درست مانند افراد مجرمى که در آغاز بازجوئى همه چیز، حتى آشنائى با دوستان خود را انکار مى کنند، اما هنگامى که اسناد و مدارک زنده جرم به آنها ارائه داده مى شود، مى بینند مطلب به حدى روشن است که جاى انکار نیست ، لذا اعتراف مى کنند و همه چیز را مى گویند. این پاسـخ در حدیثى از امیر مؤ منان على (علیه السلام ) نقل شده است .
دیگر اینکه آیه فوق در مورد کسانى است که واقعا خود را مشرک نمى دیدند همانند مسیحیان که قائل به خدایان سه گانه اند و در عین حال خود را موحد مى پندارند، یا کسانى که دم از توحید مى زدند ولى عمل آنها بوى شرک مى داد زیرا دستورات پیامبران را زیر پا گذاشته بودند و به غیر خدا تکیه داشتند، و ولایت اولیاى الهى را انکار مى کردند و در عین حال خود را موحد مى پنداشتند، اینها در روز قیامت قسم یاد مى کنند که ما موحد بوده ایم ولى به زودى به آنها مى فهمانند که آنها در باطن جزء مشرکان بودند - این پاسـخ نیز در روایات متعددى از على (علیه السلام ) و امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است . و هر دو پاسـخ قابل قبول است .

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) :

من بَکى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زینب بنتِ عَلِیٍ علیها السلام) کانَ کَمَن بَکى عَلى أخَوَیهَا الحَسَنِ و الحُسَینِ علیهماالسلام.

هر کس بر مصیبت هاى این دختر (حضرت زینب علیها السلام) بگرید، همانند کسى است که بر برادرانش، حسن و حسین علیهما السلام گریسته باشد.

وفیات الأئمه ص۴۳۱

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

زیارتنامه حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدیجَةَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ ، وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ ، وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ ، وَسَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ ، اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ ، وَاَنْ یَجْمَعَنا وَ اِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ، وَ اَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ ، وَ الْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِر وَ لا مُسْتَکْبِر وَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ ، وَ بِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی ، اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَةَ ، یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ ، فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ ، اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ ، فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ ، وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ ، اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ ، وَ بِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجْمَعینَ ، وَ سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.

منبع (کانال فضیلتها):

https://t.me/fazylatha

عید غدیر؛ بزرگترین عید، برترین تبیین

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: «روز عید غدیر، ولایت اسلامی یعنی رشحه‌‌ای و پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و لذا بود که دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد.» ۱۳۶۹/۴/۲۰

غدیر؛ وسیله اجتماع امت اسلامی

بزرگترین عید

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

«حادثه‌ی غدیر جزو حوادث تردید‌ناپذیر است، حالا در جزئیاتش بعضی سعی کردند تردیدهایی ایجاد کنند، لکن اصل این واقعه که رسول مکرم (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله ‌و سلّم) در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَا عَلیٌّ مَولَاه» معرفی کرد، در این هیچ تردید نیست.» ۱۴۰۰/۰۵/۰۶

افطاری صدهزار پیامبر

امام علی علیه‌السلام: کسی که مؤمن روزه‌داری را در غدیر افطار دهد، مانند این است که صد هزار پیامبر (ص) صدیق و شهید را افطار داده است، پس چگونه خواهد بود فضیلت کسی که جمعی از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

عید غدیر، عید اکبر
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: «عید غدیر را فرموده‌اند: «عیدالله الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است.» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰

غدیر، راه‌گشاست
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: «خودِ مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است -یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است- اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد و مشکلات کشورهای اسلامی به حل نزدیک خواهد گشت.» ۱۳۷۹/۰۱/۰۶

غدیر وسیله وحدت اسلامی
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: حادثه‌‌ى غدیر وسیله‌‌‌ى وحدت امت اسلامى است... همه ببینند مسئله‌‌ى تشیع برآمده‌ى از یک اعتقاد صحیحِ سالمِ خالصِ نسبت به وحى الهى است، اعتقاد به ارزشها و معیارهاست... مسئله‌‌ى غدیـر خط بطلان مى‌کشد بر همه‌‌ى تهمت ها علیه تشیع. ۸۸/۹/۱۵

موارد مرتبط:

 عید غدیر؛ بزرگترین عید، برترین تبیین / عیدالله الاکبر/ عید غدیر/ غدیر خم/ بزرگترین عید

مسئله غدیر

 عید غدیر / اعیاد اسلامی/ولایت / هجدهم ذی‌الحجة/ غدیر خم/

https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=50233

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در دیدار امیر قطر و هیئت همراه 22 /اردیبهشت/ 1401:

توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایات رژیم اشغالگر است ...

صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشورها بدهند ...

https://www.leader.ir/fa/content/25775

تلاش برای جوانی جمعیت وظیفه ضروری همه است
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای در پیامی به فعالان حوزه جمعیت: «تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد.»

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی: 4 /خرداد/ 1401

توصیه‌ی من به دوستان و برادران عزیزی که این بزرگداشت‌ها را برگزار میکنند، این است که به عنوان هدف به اینها نگاه نشود؛ اینها وسیله‌اند، اینها ابزارند؛ دنباله‌ی این بزرگداشت‌ها باید کارهای فراوانی انجام بگیرد. پیدا کردن شیوه‌های عمل و شیوه‌های کار احتیاج به گروه‌های فکری دارد؛ مجموعه‌های اهل فکر، کسانی که اهل فکرند، اهل فرهنگند، اهل هنرند، بنشینند راه‌های مختلف را پیدا کنند؛ ... ترویج نامهای اینها، ترویج عکسهای اینها، بیان شرح‌‌حال‌های اینها، ترویج و تکثیر وصیّت‌نامه‌های اینها و بیان موقعیّتهایی که اینها در آن قرار داشتند و در آن موقعیّتها دست به این جهاد زدند، کارهای خیلی مهمّی است؛ اینها را باید تکثیر کرد و ان‌شاء‌الله همه در مقام استفاده‌ی از معنویّت این بزرگواران باشند.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 /خرداد/ 1401:

ما گفتیم «مجلس انقلابی»! یک عدّه‌ای خوششان نیامد؛ ولی ما حقیقت را گفتیم؛ حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید عیبی ندارد. حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد... البتّه برادران عزیز، خواهران عزیز! یک نکته‌ی اساسی‌ انقلابی ماندن است. شعارهای انقلاب به‌نفع کشور است، برخلاف کسانی که میخواهند وانمود کنند که آقا انقلاب دردسرِ برای کشور است، نه بعکس انقلاب و شعارهای انقلابی و آرمانهای انقلابی و توجه به این آرمانها و رفتن به سمت این آرمانها دوای درمان دردهای کشور است؛ دردسر نیست، رفع دردسر است.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 /خرداد/ 1401:

فتح خرمشهر تغییر یک معادله تلخ به یک معادله شیرین بود؛ ملت ایران نجات پیدا کرد. این نجات ناشی از جهاد، از خودگذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل و روح همه اینها هم اخلاص و توکل بود. در همه حوادث کشور میتوان پیروز شد به کمک همین چند عامل: مجاهدت در راه خدا و عمل جهادی، اخلاص لله، عزم راسخ، ابتکار عمل و امثال اینها.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 /خرداد/ 1401:

می‌توان پیروز شد...

در همه‌ی حوادث گوناگون کشور که شماها با آن مواجهید و حالا عرض خواهم کرد که مواجه خواهید بود، عامل اصلی همین است؛ یعنی انسان با توکّل، با اخلاص وارد میدان بشود، بعد، ازخودگذشتگی داشته باشد، مجاهدت کند، عزم راسخ داشته باشد، دنبال ابتکار عمل باشد و راه‌های نو را جستجو کردن، پیدا کردن، در همه‌ی امور این [طور] است؛ اگر این چیزها بود، قطعاً پیروزی پشت سر این است؛ قطعاً.

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

 در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان

9 /خرداد/ 1401:

... اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفتها به دست نمی‌آمد زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم ...

آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد، توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است ...

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 14 /خرداد/ 1401:

گرایش امروز مردم به انقلاب و دین از روز اول انقلاب یقیناً بیشتر است

تشییع میلیونیِ بدنِ قطعه‌قطعه شهید سلیمانی و بزرگداشت آن مرد انقلابی، مبارز و مجاهد، و تشییع جنازه و ابراز احساسات مردم به درگذشت مراجع و فقهای عالی‌قدری همچون آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله بهجت با گرامیداشت هیچ شخصیت سیاسی و هنری دیگر در کشور قابل مقایسه نیست و نشان‌دهنده اعتقاد مردم به روحانیت، دین، جهاد و مقاومت است.

 حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 14 /خرداد/ 1401

نشان وفاداری مردم

گاهی می‌شنویم در نوشته‌های اینترنتی یا در رسانه‌ها و روزنامه‌ها که اظهار نظر میکنند که بله، مردم نسبت به روحانیّت بی‌اعتقاد شده‌اند، نسبت به دین بی‌اعتقاد شده‌اند؛ اینها را اینجا در داخل هم می‌شنویم. خب، این یکی از آن محاسبات صد درصد غلط است؛ امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است. اگر کسی میخواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدتها را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند. بدن قطعه‌قطعه‌شده‌ی شهید سلیمانی به وسیله‌ی میلیون‌ها انسان بدرقه شد؛ یک فرد انقلابی، یک فرد مبارز و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خودش را کف دستش گرفته بود؛ مردم این جور از او بزرگداشت و احترام کردند؛ این یک نمونه؛ نمونه‌های دیگر هم زیاد دارد؛ [مثلاً] علما. مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی یک مرجع تقلید بود، یک فقیه بود؛ شما ببینید در تشییع جنازه‌ی این مرد چه حرکت عظیمی مردم نشان دادند. مرحوم آیت‌الله بهجت، یک فقیه عارف و معنوی بود؛ در تشییع جنازه‌ی او، در بدرقه‌ی او به سوی بهشت، مردم قم، قم را لبریز از احساسات کردند؛ از جاهای مختلف دیگر هم به قم رفتند برای تشییع. شما به من بگویید در بین آحاد برجسته‌ی کشور، از سیاسی، از هنرمند، از ورزشکار و دیگر چهره‌ها چه کسی هست که وقتی از دنیا برود، مردم این جور برایش احساسات به خرج میدهند؟ این نشانه‌ی چیست؟ این نشانه‌ی بی‌اعتقادی مردم به روحانیّت است؟ این نشانه‌ی بی‌اعتقادی مردم به دین و به جهاد و به مقاومت است؟ تحلیل‌هایشان این جوری است؛ این جوری تحلیل میکنند ...

 حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 14 /خرداد/ 1401

نشان وفاداری مردم

گاهی می‌شنویم در نوشته‌های اینترنتی یا در رسانه‌ها و روزنامه‌ها که اظهار نظر میکنند که بله، مردم نسبت به روحانیّت بی‌اعتقاد شده‌اند، نسبت به دین بی‌اعتقاد شده‌اند؛ اینها را اینجا در داخل هم می‌شنویم. خب، این یکی از آن محاسبات صد درصد غلط است؛ امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است ...

شما ببینید در همین سرودی که این روزها پخش شده که اظهار ارادت به ولیّ‌امر، ولیّ‌عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و روحنا فداه) و سلام به حضرت بقیّة‌الله است، مردم چه کار دارند میکنند؛ چه اظهار شوقی، چه همراهی‌ای، چه اظهار ارادتی! پیر، جوان، نوجوان، کودک، زن، مرد، همه، در سرتاسر کشور، در تهران یک جور، در مشهد یک جور، در اصفهان یک جور، در یزد یک جور، در شهرهای مختلف یک جور؛ این دلیلِ چیست؟ این دلیل روگردانی مردم از دین است؟ یا بعکس. ما اوّلِ انقلاب این جور چیزها را نداشتیم؛ ما اوّلِ انقلاب هجوم دانشجویان جوان به سمت مراکز اعتکاف را نداشتیم، این اجتماعات عظیم مذهبی را نداشتیم؛ امروز اینها هست؛ نخیر، درباره‌ی ملّت ایران اشتباه کردند. یا راه‌پیمایی‌های بیست‌ودوّم بهمن؛ 43 سال است که در بیست‌ودوّم بهمن و در روز قدس، مردم راه‌پیمایی میکنند با این عظمت! این دلیل رویگردانی مردم از انقلاب است؟ این دلیل وفاداری مردم است، این دلیل مقاومت مردم است، این دلیل ایستادگی مردم است، این دلیل تأثیر درس امام در این ملّت بزرگ و بزرگوار است ...

 حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 14 /خرداد/ 1401

خمینی عظیم

آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!

خواب‌های آشفته
حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای: «بنده هیچ نظامی را سراغ ندارم که به قدر جمهوری اسلامی درباره‌ی آن، پیش‌بینی زوال و نابودی و فروپاشی شده باشد.۱۴۰۰/۰۳/۱۴ دشمنان از اوّل انقلاب وعده میدادند که جمهوری اسلامی شش ماه بیشتر عمر نخواهد کرد و سقوط خواهد کرد. از این شش‌ماهه‌ها بیش از هشتاد شش ماه گذشته. مثل محاسبه‌شان در قضیّه‌ی جنگ تحمیلی، همه‌ی اینها محاسباتی بود که آمریکایی‌ها و غربی‌ها کردند و همه غلط بود.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

جوان های ما عزیزان ما به تقویت بنیه معنوی نیاز دارند ... این ارتباط با خدا به زندگی شما برکت می‌بخشد به کشور هم برکت میبخشد به آینده انقلاب هم برکت میبخشد ... 1400/11/28

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

امروز انقلاب زنده و زاینده است ... زنده‌بودن انقلاب، یعنی دلبستگی نسل‌های جدید کشور به آرمان‌های انقلاب. آرمان‌های انقلاب هم یعنی استقلال ملی، عزت ملی، رفاه ملی، عدالت اجتماعی، تحقق جامعه اسلامی و درنهایت ایجاد تمدن نوین اسلامی. مردم ما امروز به این اهداف دلبسته‌اند. 1400/11/28

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

کسانی‌که دم از تسلیم در برابر آمریکا می‌زنند نمی‌توانند به اهداف انقلاب پایبند باشند ...

برخی برای اینکه دلبستگی خود به انقلاب را نشان دهند می‌گویند نظام از اهدافش دور شده است. من نه حرف و نه دلبستگی این افراد را قبول ندارم. کسی‌که زندگی اشرافی دارد، نمی‌تواند شعار حمایت از مستضعفان را قبول داشته باشد. 1400/11/28

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

دشمن با فشار اقتصادی و لجن‌پراکنی مردم ایران را هدف گرفته است

این‌ها با دروغ‌پردازی به ارکان انقلاب تهمت می‌زنند. یک روز به مجلس، یک‌روز به شورای نگهبان و امروز نوبت سپاه و شهیدسلیمانی است. اگر جرئت می‌کردند به امام هم اهانت می‌کردند.

فشار اقتصادی با تلاش و تولید داخلی و خنثی‌کردنِ تحریم و تلاش دیپلماسی متوقف می‌شود. باید لجن‌پراکنی‌های رسانه‌ای دشمن هم خنثی شود. 1400/11/28

https://imamhussain.org/persian/31216

شهدای والامقام واقعه کربلا

یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً

سعد (غلام عمرو بن خالد صیداوی)

سَعد غلام عَمرو(عُمر) بن خالد صَیداوی (شهادت: عاشورای سال 61 قمری) از شهدای کربلا. سعد در واقعه کربلا به همراه مولایش عمرو بن خالد صیداوی، در عذیب‌الهجانات به کاروان امام حسین(ع) پیوست. وی در روز عاشورا در حمله نخست به شهادت رسید.

شهید مدافع حرم شهید حمید محمد رضایی (ابومجید) تاریخ شهادت : 1394/02/24 | محل شهادت : تدمر - سوریه

بخشی از وصیت نامه:

خداوندا تو را شاکرم که توفیق یافتم در عصری نفس بکشم که معطر بر بوی امامی است که سرچشمه همه خوبی‌ها بوده است و لیاقت سربازی رهبری را دارم که پیرو حقیقی اسلام و آرمان‌های آن پیر سفر کرده است.

شهید محمدرضا سلطانبی شهادت: 4 تیر 1363، با سمت تخریب‌چی در کوشک

بخشی از وصیت نامه:

خوشا به حال کسى که در راه دین و قرآن به سوى خدا برود و این هم هست که مرگ در رختخواب براى ما ننگ است و شهادت افتخار ماست.

شهید علی زنگی آبادی شهادت: ششم تیر1361، با سمت دیده‌بان در کوشک

بخشی از وصیت نامه:

ای ملت عزیز امام امت و یاور مستضعفان جهان را تنها نگذارید و تا می توانید هدفتان پیروی از احکام متعالی امام عزیزتان باشد، فقط با این عمل است که اسلام پیروز می شود.

وصیت نامه شهید بهشتی:

ما بی‌شناسنامه نیستیم

بخشی از وصیت نامه:

اگر دنیا از یزید لبریز شود پشت به سالار شهیدان نکنیم، امام را تنها نگذارید و جبهه‌ها را پر کنید.

...

به امید پیروزی اسلام بر کفر جهانی. صله رحم را فراموش نکنید و همواره از حق مظلوم و مستمند دفاع نمائید.

بخشی از وصیت نامه:

امروز روز دفاع مقدس از حریم انقلاب، اسلام و خون شهیدان است

... به‌پاخیزید و گوش به فرمان امام دهید که امام عزیزمان فرمود: حسینیان به‌پاخیزید و امروز ایران کربلاست رو به جبهه ها کنید در این موقع حساس مملکت که دشمنان اسلام با سرسپردگی آمریکا جلاد و نوکرانش دست به دست هم داده اند و با تمام قوای و تجهیزات خود بر ما حمله‌ور می‌شوند بر هر فرد مسلمانی از زن و مرد و بچه واجب می‌باشد. امروز روز دفاع مقدس حریم انقلاب و اسلام و خون شهیدان است. امروز روز استقامت و روز سلحشوری در میدان جنگ است. امروز روز حمایت از قرآن و اسلام است و امروز روز لبیک گفتن به ندای امام عزیزمان است. یاوران امام! بسیجیان دلاور! سپاهیان قهرمان! امام را یاری کنید و امام را تنها نگذارید و پشتیبان جنگ باشید و همیشه صبر داشته باشید که خداوند با صابران است و مرگ در بستر برای من و تو سپاهی و بسیجی ننگ می‌باشد.

عکس نوشت | گزیده‌ای از وصایای شهدای هفته دوم تیرماه استان مرکزی

بخشی از وصیت نامه:

عزیزانم! باز هم سفارش مى‌کنم که پشتیبان اسلام و امام عزیزمان باشید تا پاى جان و تمام مراسم اسلامى را شرکت نمایید. ان شاءالله عروسى‌هاى خود را اسلامى برپا نمایید ...

شهید شهید حسن حشمتی‌فر شهادت: یازدهم اسفند ماه 1361 طی عملیات بیت المقدس

بخشی از وصیت نامه:

شهادت مى دهم که انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام عزیز زمینه ساز انقلاب جهانى یعنى ظهور امام عصر (عج) مى باشد و نباید نشست تا جامعه را فساد فرا گیرد تا امام معصوم ظهور نماید بلکه باید در راه و هدف حضرت ولى عصر قدم و زمینه اى فراهم کرد تا ظهور ایشان صورت گیرد ...

شهید علیرضا عابدی داورانی شهادت: هشتم ‌‌تیر 1364، در شرق دجله

بخشی از وصیت نامه:

به عنوان یک فرزند کوچک اسلام به شما مسلمین اعلام میدارم که از امام عزیز و رهنمودهاى ایشان پیروى کنید که موجب خوشنودى خدا و پیروزى اسلام و مسلمین است و به کسانى که در سر راه انقلاب اسلامى مى ایستند و سد راه مى کنند هشدار مى دهم که نابود خواهند شد و به آنها توصیه مى کنم که تاریخ 6 ساله انقلاب را مرور کنند و ببینند با چه مسائلى روبرو شده است و همیشه پیروز و سر بلند بوده و هست.

پیغامی از بهشت: سیری در کلام شهید «موسی‌الرضا باروز»

شهید «خداکرم سلیمانی» شهادت: دهم تیر 1365، در مهران

بخشی از وصیت نامه:

تنها توصیه من به شما این است که در تعلیم و تربیت بچه ها کوشا بوده و آنها را کاملا با فرایض و مقررات اسلامی که توسط پیامبر اسلام در قرآن برای ما آمده آشنا کنید.

شهید حسین نمازی شهادت: ششم مرداد 1369 در بیمارستان آلمان بر اثر عوارض ناشی از مجروحیت

بخشی از وصیت نامه: درخواستم از شما این است که بعد از ما اسلام را یاری کنید ...

بنا بر وظیفه شرعی که هر مسلمان باید وصیت‌نامه داشته باشد، وصیتم را روی کاغذ می‌آورم. من لیاقت شهادت در راه خدا را در خود نمی‌بینم، اما رحمت خدا شامل حال بندگان گناهکارش هم می‌شود. ان‌شاء‌الله خداوند به ما ایمانی عطا کند که مردم را دعوت به حق کنیم و اگر صلاح دانست در این راه به شهادت برسیم.

از کسانی که این وصیت را می‌خوانند درخواست دارم که بعد از ما اسلام را یاری کنند و در راه قرآن گام بردارند تا زمانی که اسلام جهانگیر شود.‌ ای جوانان و‌ ای مردم! بدانید که ما صاحب‌الزمان داریم، سعی کنید که بین خود و ایشان اتصال برقرار کنید که این کار خیلی آسان است.

شهید حسین نمازی شهادت: ششم مرداد 1369 در بیمارستان آلمان بر اثر عوارض ناشی از مجروحیت

بخشی از وصیت نامه:

تمام توطئه‌های این شیاطین برای از بین بردن اسلام است ...

ای مردم! اگر حوادث انقلاب و پس از انقلاب را در نظر بگیرید، می‌بینید که تمام توطئه‌های این شیاطین برای از بین بردن اسلام است. این همه سر و صدا و جنگ‌های زرگری آن‌ها چیزی جز تضعیف ولایت فقیه نیست؛ چون ولایت فقیه دشمن اصلی آمریکا است.

شهید حسین نمازی شهادت: ششم مرداد 1369 در بیمارستان آلمان بر اثر عوارض ناشی از مجروحیت

بخشی از وصیت نامه:

خواهران مسلمان! سیاهی چادر شما رنگین‌تر از سرخی خون من است ...

... دلم می‌خواهد دستورات اسلام را مو به مو اجرا کنید. مصمم و قاطع عمل نمایید و امام را دعا کنید و او را رها نکنید تا دشمنان و ابلهان بدانند که ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند ... خواهران مسلمان! سیاهی چادر شما رنگین‌تر از سرخی خون من است. برادران! سنگر‌ها را خالی نکنید.

کلیپ | وصیت نامه شهید «ماشالله جعفری»

گذری بر زندگی نخستین شهید شهرستان بوشهر در حادثه پرواز هواپیما ۶۵۵

شهید «سیاوش کنشلو» شهادت: بیست و هفتم اسفند 1366 در بمباران شیمیایی ماووت

بخشی از وصیت نامه:

چه زیبا است شهادت مردان حق در دامان امامان اطهار

چه زیباست تنومند شدن شجره طیبه اسلام به وسیله خون محبان علی (ع) و چه غم‌انگیز است خالی ماندن بیت اسلام از یاوران قرآن، چه زیباست رنگین کمان نقش بسته بر آسمان شهادت به وسیله اشعه خون شهیدان و چه غم‌انگیز است غروب خورشید شهامت به وسیله شهادت غیورمندان، و‌ ای صد‌ها غم و اندوه دیگر، ولی چه زیبا است شهادت مردان حق در دامن امامان اطهار و در خیل شهیدان غوطه به خون خویش خوردن. شهیدان انوار مقدس تاریکی‌های دنیا هستند، شهیدان ابدان مطهر خاک‌های جهانند، شهیدان سفینه نجات برای نسل‌های رو به زوالند، شهیدان کمال انسان‌های محرومند و شهیدان گلان سر سبد امت رسول‌الله هستند و شهید شعله فروزان انقلاب.

شهید «سیاوش کنشلو» شهادت: بیست و هفتم اسفند 1366 در بمباران شیمیایی ماووت

بخشی از وصیت نامه:

خط رسول الله متجلی در خط امام است

اما سخنی درباره زعیم عالیقدر جامع‌الفقها و رهبر عظیم‌الشان انقلاب، امام خمینی: «قلم به لرزه خواهد افتاد و دل به تپش خواهد گرایید و روح به هیجان. اگر خواسته باشی سخنی برایش بگویی سخن این است و صراط مستقیم «إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ» خط رسول الله متجلی در خط امام است و گفته‌ها در غالب گفته‌های امام. بیایید به تقلید از فرمایشات آن مرد الهی، کشتی در گرداب مانده را نجات دهیم و به ساحل پیروزی نایل آییم.

شهید عبدالرسول وحید نیا شهادت: بیست و سوم تیرماه سال 1361 در منطقه کوشک

بخشی از وصیت نامه:

انقلاب ما خون بهای شهیدان عزیزمان است

برادرانم این انقلاب خون بهای شهیدان عزیزمان است که با خون خود این انقلاب را به پیروزی رسانده‌اند، پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و از آن پاسداری نمائید حتی اگر چند برابر روزهای اول شهید بدهید ...

ویژه‌نامه شهید «مجید عبدوس» منتشر شد

شهید نعمت نادعلی‌زاده پانزدهم تیرماه 1345 در شهرستان بهشهر به دنیا آمد. دانش‌‏آموز سوم متوسطه در رشته انسانی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. نوزدهم اسفندماه 1364 در اروندرود به شهادت رسید. پیکرش مدت‌‏ها در منطقه بر جا ماند و سیزدهم تیرماه 1376 پس از تفحص در گلزار فردوس‌‏رضای شهرستان دامغان به خاک سپرده شد.

شهید بشیر داودیان شهادت: پانزدهمین روز از تیرماه 1366 در ارتفاعات سلیمانیه

بخشی از وصیت نامه:

ما وظیفه داریم با استکبار جهانی مبارزه کنیم ...

همانطوری که شهید مطهری گفت: در دریای شهادت شنا می کنیم تا اینکه ساحل پیروزی را درک کنیم. و این راه همان راه پیامبران و امامان و راه امام حسین(ع) است که در روز عاشورا، ندا زد آیا کسی هست مرا یاری کند؟ و این سخن در تمام دوران می پیچید، تا اینکه انقلاب به رهبری امام خمینی که بزرگترین انقلاب اسلامی است در سراسر جهان صورت گرفت. و این انقلاب دنباله قیام امام حسین(ع) است.

شهید حمزه چناری (مفقودالاثر)

شهادت: نوزدهم تیرماه 1364 و در سن 19 سالگی در منطقه جنگی چنگوله مهران

بخشی از وصیت نامه:

رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
بار خدایا گناهان ما را بیامرز و بدی‌های ما را بپوشان و ما را با نیکان محشور بگردان.
با درود و سلام به تمام عزیزانی که جز رضای خدا و خشنودی امام زمان (عج الله) عملی انجام نداده و نمی‌دهند، ای خدای بزرگ، سه چیز از درگاه بی‌نیازت می‌خواهم:

1- به تمام مؤمنین توفیقی ده که تا آخر عمر افرادی باشند مفید برای اسلام عزیز
2- ای خداوند سبحان، ظهور حضرت مهدی(عج الله)، را برای نابود کردن ظلم و ستم و هدایت کردن مومنین برای تقرب به در گاهت و برای نابود کردن منافقین و مفسدین و برای بر پایی حکومت جهانی اسلام تعجیل فرما

3- الهی به من ضعیف و معصیت کار، توفیقی ده تا بتوانم انتقام خون شهداء را البته نه برای احساساتم و هوای نفسم بلکه برای رضایی تو، از دشمنان اسلام بگیرم و به من ضعیف بخششی عطاء فرما تا در راه اسلام مقدس تو شهد شهادت نوشم.

شهید حمزه چناری (مفقودالاثر)

شهادت: نوزدهم تیرماه 1364 و در سن 19 سالگی در منطقه جنگی چنگوله مهران

بخشی از وصیت نامه:

و اما ای جامعۀ اسلامی، مسلمانان ایران، ای مسلمانان جهان، ای عاشقان مهدی(عج الله)،از شما می‌خواهم که همیشه در خط اسلام و مرجعیت و رهبریت امام عزیز خمینی کبیر باشید، بدانید که امروزه در حالت آزمایش عظیم الهی قرار گرفته‌اید. بدانید و هوشیار باشید که منافقین و مفسدین، در بین شما رخنه نکنند.

شهید حمزه چناری (مفقودالاثر)

شهادت: نوزدهم تیرماه 1364 و در سن 19 سالگی در منطقه جنگی چنگوله مهران

بخشی از وصیت نامه:

افراد ریاست طلب و فرصت طلب را بشناسید و آنان که فرهنگ آمریکایی در مغزشان فرو رفته است را ارشاد کنید، چنانچه ساخته شدند و ان‌شاء الله در رحمت الهی به روی بندگانش باز است و در غیر این صورت اشداء علی الکفار آنها را مجال پایداری ندهید.

شهید حمزه چناری (مفقودالاثر)

شهادت: نوزدهم تیرماه 1364 و در سن 19 سالگی در منطقه جنگی چنگوله مهران

بخشی از وصیت نامه:

شما را به خون شهداء قسم می‌دهم که امام عزیز را فراموش نکنید،مخلصانه‌تر و صادقانه‌تر و بدون انحراف ادامه دهید، مواظب باشید که عملمان خدایی نکرده طوری نباشد که «خسر الدنیا و الاخرة شویم.

شهید حمزه چناری (مفقودالاثر)

شهادت: نوزدهم تیرماه 1364 و در سن 19 سالگی در منطقه جنگی چنگوله مهران

بخشی از وصیت نامه:

مواظب باشید افرادی با چهره‌های 100 در صد ضد اسلامی در میان شما نفوذ نکنند که ممکن است خدایی نکرده فاجعه به وجود آورند و راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید و به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. چرا که در این صورت خداوند با شماست.

شهید علی ابوالحسنی شهادت: بیست و یکم تیر 1367، در زبیدات

بخشی از وصیت نامه:

درهر زمان پشتیبان ولایت فقیه باشید. خانواده‌های شهدارا خیلی احترام بگذارید. همچنین بسیجی‌ها را که شهدای آینده از میان آن ها یافت می‌شود را احترام کنید. از خدا بخواهید توفیق علم وعمل به وظیفه را نصیبشان کند.

شهید عبدالامیر امیدی

شهادت: اولین روز از بهمن ماه سال 1365 طی عملیات کربلای 5، منطقه عملیاتی شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

از برادرم می خواهم که افراد خانواده را تربیت اسلامی صحیح دهد و از خواهرانم می خواهم حجاب را رعایت کنند زیرا حجاب حافظ خون شهداست.

شهید محمد نصیرمجنی

شهادت: پنجم بهمن 1366 با سمت جهادگر در روستای حیاط ‏‌میل ‏‌مرزی سردشت

بخشی از وصیت نامه:

شما خواهرانم! با حجاب، صبر و شکیبایی دشمنان را برنجانیـد. همیشـه سـخن از حـق بگویید، قرآن بخوانید و زینب‌گونه زندگی کنید.

شهید یحیی یاری

شهادت: چهارمین روز از مهر ماه سال 1366 در منطقه شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

خواهرانم به خاطر احترام به خون شهیدان حجابتان را رعایت کنید.

شهید رحمت‌الله بهرامی

شهادت: سیزدهم اسفندماه سال 1363 در تپه دوقلوی بانه

بخشی از وصیت نامه:

خداوندا؛ تو را قسمت می‌دهم به سر بریده امام حسین این امام عزیزمان را این رهبر عزیزمان را تا ظهور آقا امام زمان حفظ و در کنار او محافظت بگردان و طول عمر نصیب ایشان بگردان. خداوندا؛ تو میدانی که من برای رضای تو به جبهه آمدم و بخاطر تو میجنگم و نه به خاطر بهشت. فقط برای رضای تو از تو می‌خواهم که شهادت در راه خودت را نصیب من بکنی.

شهید رحمت‌الله بهرامی

شهادت: سیزدهم اسفندماه سال 1363 در تپه دوقلوی بانه

بخشی از وصیت نامه:

مبادا از بسیج بیرون بروید که مشکل است روز قیامت جواب خون شهدا را دادن و برادران بسیجی که از مسجد رفته‌اید بدانید که فردای قیامت جواب خون شهدا را دادن بسیار مشکل است فردای قیامتی هم وجود دارد.

شهید رحمت‌الله بهرامی

شهادت: سیزدهم اسفندماه سال 1363 در تپه دوقلوی بانه

بخشی از وصیت نامه:

امت حزب الله بیشتر درباره امام دقت کنید و سعی کنید عظمت او را دریابید و خود را تسلیم او سازید و صداقت و اخلاق خود را همچنان مثل او سازید. اگر به فیض شهادت نائل گشتم آنان که پیرو سرخ خط امام خمینی نیستند و به ولایت او اعتقادی ندارند بر من نگریند و بر جنازه من حاضر نشوند.

شهید رحمت‌الله بهرامی شهادت: سیزدهم اسفندماه سال 1363 در تپه دوقلوی بانه

بخشی از وصیت نامه:

سلام مرا به رهبر عزیز برسانید و بگوئید تا آخرین قطره خونم سنگر اسلام را ترک نخواهم کرد. خداوندا؛ با تو پیمان میبندم در تمامی عاشوراها و در تمامی کربلاها با حسین همراه باشم و سنگر او را خالی نکنم تا هنگامیکه همه احکام اسلام در زیر پرچم اسلام و امام زمان (عج) اجرا گردد.

شهید غلامرضا میرزائی شهادت: بیست و هشتم دی 1366 با سمت آرپی‏‌جی‌‏زن در ماووت

بخشی از وصیت نامه:

ای امت ایثارگر! وحدت و انسجام خود را حفظ کنید شما امت حزب‌الله و شـهیدپرور را دعـوت بـه صـبر و پایـداری در مقابـل مشکلات می‌کنم و از شما می‌خواهم همـواره در خـط اسـلام و ولایـت فقیـه بمانیـد و از حمایت امام امت دست برندارید.

شهید غلامرضا میرزائی شهادت: بیست و هشتم دی 1366 با سمت آرپی‏‌جی‌‏زن در ماووت

بخشی از وصیت نامه:

خواهرانم! با حجاب خود از خون شهدا حفاظت کنید از خواهران خـودم مـی‌خـواهم کـه زینب‌وار زندگی کنند و با حجاب خود و توصیه این واجب الهی به دیگر خواهران مسلمان از خون شهدا حفاظت کنند، و توصیه من به تو برادرم این است که به نمـاز اهمیـت زیـادی بـدهی و درس‌هایت را خوب بخوانی و اسلحه بر زمین افتاده مرا برگیری و از سنگر اسلام دفاع کنی.

شهید کاظم صالح‌آبادی شهادت: بیست و نهم اردیبهشت 1365 با سمت آرپی‌جی‌زن در مهران

بخشی از وصیت نامه:

خط امام همان خط امام علی (ع) در غدیر خم است ای امت شهیدپرور! تداوم بخش راه شهدا باشید و با رفتارتان جامعه را بسازید و همچنین در برابر خدا شکرگزار این احسن نعمات (وجود امام خمینی) باشید و از شما می‌خواهم که روحانیت را فراموش نکنید و آنها را یاری کنید؛ زیرا همین روحانیت بودند که باعث احیای اسلام شدند.‌ ای خواهران و برادران عزیز! حجت بر شما تمام شده، به خاطر چند روز خوشی کردن این دنیا، زندگی آخرت را تباه نکنید. گوش به فرمان امام عزیز و بزرگوارمان باشید که خط امام، همان خط حضرت علی (ع) در روز عید غدیر خم و بقیه راه‌ها، همان راه‌های انحرافی است.

شهید کاظم صالح‌آبادی شهادت: بیست و نهم اردیبهشت 1365 با سمت آرپی‌جی‌زن در مهران

بخشی از وصیت نامه:

بخشی از وصیت نامه:

تربیت فرزندان شما اى خواهران گرامی‌ام! ... پایبندتر از قبل گوش به فرمان امام باشید و خودتان را آماده کنید و باشید تا فرزندانى خوب تربیت کنید که در دل آنها عشق به خدا باشد. شما اى برادرم! سعى کن تا موقعى که نمى‌توانى اسلحه به دست بگیرى و بجنگى درسَت را خوب‌تر از قبل ادامه دهى تا بتوانى خدمت بیشترى به اسلام و مسلمین کنى.

 

شهید سید علی نور آدینه

شهادت: اولین روز از اسفندماه 1362 عملیات پیروزمند والفجر 5 در کربلای مهران(چنگوله)

بخشی از وصیت نامه:

مرگ حق است و سرانجام زندگی گذر از این معبر است، اما چه زیباست مرگ در راه خدا و جهاد در راهش، چه زیباست که به دور از دلهره های گناه از بندگی و بردگی غرور و خود خواهی در آسمان عشق الهی پرواز نمودن و در قرب نگاه حق در حریم عشق به لقاء الله رسیدن.

شهید غلامرضا یزدانی احمدآبادی

شهادت: 12 تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی مهران

بخشی از وصیت نامه:

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ

خدایا! در این عالم و جهان جز تو کسی را نداریم. خدایا! هرچه هست تو هستی، وجودم از توست و سستی‌ام برای توست و خودت فرمودی که تو را آفریدم و ساختم برای خودم.

شهید غلامرضا یزدانی احمدآبادی

شهادت: 12 تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی مهران

بخشی از وصیت نامه:

خدایا! اکنون آماده نبرد هستم

خدایا! در این دنیا از تو یک چیز می‌خواهم و آن محبت و عشق به توست. بارها و بارها در نمازهایم از تو می‌خواستم که مرا محب خویش قرار بدهی؛ زیرا در آن موقع برای خودم بی‌خودی را احساس نخواهم کرد. با خودم گفتم که راه محبت واقعی مطیع امر مولا بودن است، آن را نیز از تو خواستم و در راه اطاعت هر مشکلی را باید تحمل کرد، برای همین پا گذاشتم به صحنه و خشنود شدم به درخواست خودت درباره‌ام. اکنون آماده نبرد هستم به خاطر اینکه مرا امر به جهاد و نبرد الهی نمودی. ای خدای بزرگ! ما رو سیاهان درگاه تو هستیم، خودت عنایتی فرما.

شهید غلامرضا یزدانی احمدآبادی

شهادت: 12 تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی مهران

بخشی از وصیت نامه:

مهدی جان، ای فرمانده عزیزم! از دل و جان تو را دوست دارم و به تو عشق می‌ورزم. گاه‌گاهی که در مشکلات قرار می‌گرفتم، یادم می‌آمد که فرماندهی به نام حجه‌بن‌الحسن العسگری(عجل‌الله) دارم و دلم تسلی می‌گرفت.

شهید غلامرضا یزدانی احمدآبادی

شهادت: 12 تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی مهران

بخشی از وصیت نامه:

پشتیبان ولایت فقیه باشید

ای مردم فداکار و سلحشور! درودتان باد که محل فرود نعمت‌های عظیم الهی قرار گرفتید. قدر و منزلت امام را بدانید، قدر ولایت فقیه را بدانید و شکر این نعمت عظیم را بکنید. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «هنگامی که نعمتی به شما رسید، آن را فرار ندهید با کم شکر کردن. مردم! پشتیبان ولایت فقیه باشید. یاران امام را پشتیبانی کنید، موقعیت اسلام و جهان را درک کنید و با خدا رابطه کامل برقرار کنید که رابطه با خدا مکمل همه خوبی‌هاست.

شهید غلامرضا یزدانی احمدآبادی

شهادت: 12 تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی مهران

بخشی از وصیت نامه:

مسائل اخلاقی و اسلامی را بپرسید و عمل کنید

ای مادر عزیزم! هر وقت که دلت برایم گرفت، برایم دعای خیر بنما و از خدا بخواه که خدا مرا در شب اول قبر تنها نگذارد. مادر جان! نمی‌خواستم حتی مقدار کمی ناراحت شوید، برای همین نگفتم به جبهه می‌روم. مادر جان! اینجا محل شهادت یاران است. پدر جان! اگر خدا اجازه داد، می‌آیم و در محل کارت دستهایت را بوسه می‌زنم. پدر عزیزم! ان‌شاء‌الله تمام زحمات شما را در آن دنیا جواب می‌دهم. به مردم و خانواده‌ام وصیت می‌کنم که مسائل اخلاقی و اسلامی را بپرسید و عمل کنید.

شهید مسعود رضایی شهادت: 15 مرداد 1366 در سردشت

بخشی از وصیت نامه:

پیروزی‌های ما، مدیون ایمان‌مان بوده است

این جنگ، جنگ بین خون و شمشیر است. جنگ بین سلاح و ایمان است و تاکنون پیروزی های ما مدیون ایمان ما بوده است، نه سلاح لذا هر چه دشمن به سلاح های پیشرفته تری مسلح می شود، به همان اندازه باید ایمان ما بیشتر شود ...

این را بدانید که همه باید فدای اسلام شویم ...

شهید «بهروز­ رشیدی» شهادت: یازدهم اسفند 1364 در سلیمانیه

بخشی از وصیت نامه:

به ثمر رساندن انقلاب یک تکلیف شرعی است ...

ما مسئول هستیم این انقلاب را که نهالی نوشکفته است با خون خود به ثمر برسانیم و این یک تکلیف شرعی است ...

شهید «اسماعیل همرنگ کیلوندانی» شهادت: 13 تیر ماه 1365

بخشی از وصیت نامه:

خون می‌دهیم تا اسلام جاودانه بماند

اماما! ما برای کوچکترین فرمان تو آماده‌ایم و اگر لازم باشد خون می‌دهیم تا دین اسلام جاودانه شود و همیشه پا برجا بماند

شهید «طهماسب رستمی نامداری» شهادت: 12 اسفند 1364 در سلیمانیه

بخشی از وصیت نامه:

بازگشت همه به سوی اوست. بار خدایا تو را سوگند می دهم به حق اولیا و انبیاء و مقربان درگاهت مرگ مرا شهادت در راه خود به رهبری پیر جماران که مانند جدش حسین (ع) درس شهادت را به ما آموخت، قرار ده، خداوندا تو را سپاس می گویم از اینکه توانستم پیرو خط امام و درخدمت جمهوری اسلامی ایران باشم.

شهید «طهماسب رستمی نامداری» شهادت: 12 اسفند 1364 در سلیمانیه

بخشی از وصیت نامه:

همسرم! مادری باش که بتوانی بچه هایمان را خوب به اسلام تحویل دهی، تا برای اسلام و رضای خدا کار کنند. امام را دعا کنید و پیرو خط امام باشید.

شهید «طهماسب رستمی نامداری» شهادت: 12 اسفند 1364 در سلیمانیه

بخشی از وصیت نامه:

ادامه دهنده راهم باشید ...

فرزندانم! چنانچه سعادت شهادت نصیبم شد، ادامه دهنده راهم باشید و همیشه از انقلاب و دستاوردهای آن پاسداری کنید. واجبات خود را به جا آورید و سعی کنید شخص مفیدی برای انقلاب و جامعه باشید.

شهید احمد کاشی شهادت: نهم اسفند ماه سال 1364

بخشی از وصیت نامه:

پیام من به امت حزب‌الله این است که کارى نکنید خون شهیدان پایمال شود و روز آخرت نتوانید جوابگو باشید.

شهید احمد کاشی شهادت: نهم اسفند ماه سال 1364

بخشی از وصیت نامه:

از شما مى‌خواهم همیشه دنباله رو امام و گوش به فرمان او باشید و وحدت خودتان را حفظ کنید تا منافقین و کسانى که علیه انقلاب کارشکنى مى‌کنند، نابود شوند.

شهید احمد کاشی شهادت: نهم اسفند ماه سال 1364

بخشی از وصیت نامه:

به تمامى امت شهیدپرور توصیه مى‌کنم: از گروه گرایى که بر خلاف اسلام و مسلمین است، پرهیز کنید. ما باید کارى کنیم که دشمنان انقلاب نتوانند کوچک‌ترین ضربه‌اى به انقلاب بزنند. در نماز جمعه و جماعت شرکت کنید که تمام پیروزى ما از همین نماز و دعاهاست.

شهید رضا قاسمی شهادت: بیست و دوم فروردین ماه سال 1362 در شرهانی

بخشی از وصیت نامه:

مسجد مدرسه انسان سازی است ...

از برادران در مسجد خیلی خوشم آمد و از آن مسجد سربلند بیرون آمدم چون در آن مسجد یاد گرفتم که چگونه نماز و روزه بگیرم و بخوانم چگونه رفتار کنم و چگونه با خدای بزرگ و بزرگان گفتگو کنم ...

شهید رضا قاسمی شهادت: بیست و دوم فروردین ماه سال 1362 در شرهانی

بخشی از وصیت نامه:

این وصیت نامه‌ها انسان را می‌لرزاند و بیدار می‌کند. امام را دعا کنید. این پیر جماران را این ستاره درخشان را این پیری که مثل خورشید درخشانت است این پیری که مثل کوه استوار است این پیری که مثل دریا خروشنده است تنهایش مگذارید و همیشه اماممان را دعا کنید.

فتوکلیپ/ وصیتنامه شهدای عرفه فلاورجان

معرفی کتاب؛
«حجاب و عفاف از نگاه شهدای استان ایلام» در بازار کتاب

‌شهید «محمود نیکو‌حرف تمیز» شهادت: 22 تیر ماه 1367 در ابوقریب

بخشی از وصیت نامه:

«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»

«مپندارید کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.» پروردگارا! به من توفیق بده که شهادت را برای خود هدف قرار ندهم، بلکه هدفم قرب تو باشد و در این راه تا پای مرگ فداکاری کنم و شهادت و مرگ در راه تو را سعادت بدانم.

شهید «محمود نیکو‌حرف تمیز» شهادت: 22 تیر ماه 1367 در ابوقریب

بخشی از وصیت نامه:

با شهادت سعادت ابدی نصیبم می‌شود

خدایا! به خودت قسم این واقعیت را می‌دانم که ایمانم ضعیف است و هنوز به آن درجه از اخلاص نرسیده‌ام که بتوانم معنی واقعی شهادت را بفهمم و درک کنم ولی تو ایمان مرا محکم گردان. تو را به کَرَمت قسم اگرچه ممکن است در آن لحظه از مرگ هراس داشته باشم ولی تو مرا به این درجه رفیع نائل گردان زیرا می‌دانم که سعادت ابدی نصیبم خواهد گشت. خدایا! دوست دارم عاشقت شوم ولی راهش را نمی‌دانم، این راه را به من بیاموز. «اللهم الرزقنا توفیق شهاده فی سبیلک و الرزقنا شفاعه الحسین» خدایا! به من لیاقت و توفیق ده که رهرو راه مولایم حسین باشم و در راه هدف او کشته شوم.

شهید «محمود نیکو‌حرف تمیز» شهادت: 22 تیر ماه 1367 در ابوقریب

بخشی از وصیت نامه:

خدایا! دل‌های نسل آینده را با نور قرآن و ایمان روشن کن خدایا! از برکت خون این شهیدان و عاشقان درگهت تو را به عزیزانت قسم این ملت و خاک را سامانى بده. دل‌های نسل آینده این کشور را با نور قرآن، ایمان و معرفت روشن نما و آنان را دنباله‌رو راه شهیدان قرار ده. به آنان بیاموز که حسین(ع) و یارانش و شهیدان دیگر که مکتبشان مکتب مولایشان حسین(ع) بود براى چه و چگونه کشته شدند.

خدایا! امام امت این پیر مبارز و خستگی‌ناپذیر را برای این ملت تا فرج حضرت ولى‌عصر(عج‌الله) و حتی در کنار آن حضرت نگهدار و انتقام او را از این نامردان تاریخ بگیر.

شهید «محمود نیکو‌حرف تمیز» شهادت: 22 تیر ماه 1367 در ابوقریب

بخشی از وصیت نامه:

امیدوارم خدا با پیروزی رزمندگان شما را امیدوارتر سازد

خانواده عزیزم! سلام و درود بی‌پایان به شما عزیزان که راه درست زندگی کردن را به من آموختید. سلام به آن عزیزان که برای رضای الله از فرزند خود، از جگرگوشه خود گذشتند و همچون ابراهیم خلیل(ع) آماده قربانی نمودن فرزند خود در پیشگاه حضرت حق شدند که خداوند پاداش بزرگی برای آنان در نظر گرفته و انشاالله آن زندگى جاودان در کنار فرزند خود و ائمه اطهار(ع) در رضوان الله است

شهید «علی میرزاخانی»

شهادت: 28 تیر ماه 1367

بخشی از وصیت نامه:

بردباری شما باعث افسرگی دشمنان اسلام است ...

سفارش بنده آن است که صبر کنید و اجر ببرید. بردبارى شما موجب آرامش من خواهد بود و مقاوم بودن شما باعث خوشحالی آقا امام زمان(عج‌الله)، خرسندی رهبر کبیر انقلاب، شادی مردمِ خداجوی میهن و موجب افسردگی دشمنان اسلام خواهد بود.

شهید «محمد جواد میری»

شهادت: 29 تیر ماه 1361 در شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

جان خود را در راه خدا نثار کردیم

اکنون که در میان شما نیستم و خداوند لیاقت شهادت را نصیب من کرد، چنان که خود را لایق نمی‌دانستم، این پیام و سفارشم را با صدای بلند به گوش منافقان و دشمنان اسلام برسانید که از کوری دل خود ما را نا آگاه می‌خوانند، به آنها بگویید که ما آگاهانه و بیدار بدون هیچ جبر و زوری که تنها بر شما وارد است در این راه قدم نهادیم و خون خود ریختیم که ناچیز بود که اگر هزاران جان هم می‌داشتیم در راه خدا و «الله اکبر» و «لا اله الا الله» و امامان که پیشرو این راه هستند نثار می‌کردیم.

شهید «محمد جواد میری»

شهادت: 29 تیر ماه 1361 در شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

بر عقیده و ایمان خود استوار باشید

تو ای خواهر و برادر مسلمان! بیدار باش و هوشیار که فریب این از خدا بی‌خبران را نخورید و با چهره هزار چهره‌شان شک وشبهه‌ای در دل تو ایجاد ننمایند که همواره بیدارید. روىِ سخن من با افرادی است که در گوشه و کنار زمزمه‌ای مأیوسانه سر می‌دهند و می‌گویند باید امام زمان(عج‌الله) بیاید و کارها را درست کند، منتظران او باید بدانیدکه اول امام زمان(عج‌الله) منتظر شهادت هستند تا شما را بشناسد، قلب خود را پاک کنید و همچنان قرص و محکم بر عقیده و ایمان خود استوار باشید و زمان را براى ظهور حضرتش آماده و مهیا سازید تا خداى ناکرده تحت تأثیر افکار نادرست منافقان و کافران قرار نگیرید و دست از یاری امام امت برندارید و بدانید که زمان، زمانِ آزمایش و امتحان است. خداوندا! تو گواهی که هدف ما در این جنگ اعتلای کلمه حق و سرنگونی ستمگران است، این مردم جوانانی را از دست داده‌اند که جزء بهترین جوانان بودند و هدفشان حفظ و برقراری اسلام و قرآن است.

شهید «محمد جواد میری»

شهادت: 29 تیر ماه 1361 در شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

خدایا مرگم، شهادت در راه تو باشد!

چقدر شهادت را دوست می‌دارم. مدت‌هاست که همیشه دعا می‌کنم خدایا مرگم شهادت در راه تو باشد و وقتی آقای خامنه‌ای فرمود: «من به خدا پناه می‌برم ازاینکه مرگم شهادت در راه خدا نباشد.» واقعا حرف دل من را نیز زد. همیشه رنج می‌برم و احساس حقارت می‌کنم از اینکه به طور عادی بمیرم، هرچند در هر حال راضی به رضای خداییم اما مشیت الهی نیز بر این است که از پیشگاه با عظمتش همیشه چیزهای خوب را بخواهیم تا اگر شایستگی‌اش را داشتیم عطا فرماید، دوست دارم که شما نیز برایم دعا کنید تا مرگم شهادت در راه خدا باشد.

شهید «محمد جواد میری»

شهادت: 29 تیر ماه 1361 در شلمچه

بخشی از وصیت نامه:

با ایمان به خدا در راه جهاد آمدم

... من با ایمان به خدا و کلام حق او و اتمام حجتی که بر من شده با یقین در این راه به جهاد فی‌سبیل‌الله آمدم و چنان آرامش قلبی دارم که آخرتی که خداوند وعده داده به آن مشتاق‌ترم تا از این دنیای پر فریب و ریا. شما هم تحت رهبری امام، اسلام را یاری کنید ...

به امید پیروزی اسلام بر کفر و پاسداری از خون شهدا ...

برخی پیوندها و ...

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

حضرت محمد صلی اللع علیع و آله:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا؛ همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید، آگاه باشید که این (یعنى تمسک بعترت) آب خوشگوار و شیرین است پس بیاشامید، و آن دیگر (یعنى روى برتافتن از ایشان) آب شور و تلخ است و از آن بپرهیزید

 

If there was no Battle of Karbala, we would be oblivious to Islam's principals today

A great and glorious soldier

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی:

https://raisi.ir/

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

*****

التماس دعا

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۱ مرداد ۰۱ ، ۰۲:۱۲
  • بنده خدا بنده خدا
۱۰
مرداد
۰۱

یا زهراء سلام الله علیها

چرا شیعیان از شب اول محرم محزون میشوند؟

به امام صادق صلوات الله علیه عرض شد: آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند؛ و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه عزا می کنید.

حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن امام حسین علیه السّلام را آویزان می کنند در حالیکه از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود.

خصائص الزینبیة، ص 49 - ثمرات الأعواد



اعمال ماه محرم الحرام

روز اول محرم
اول محرم هر سال اولین روز سال قمری است. از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت شده است: «آن کس که این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می‌کند، همانگونه که دعای زکریا(علیه السلام) را اجابت کرد.»(۸)

دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعای زیر قرائت گردد:

«اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(۹)؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می‌خواهم که مرا در این سال از شیطان حفظ کنی و بر نفس اماره (راهنمایی کننده) به بدی پیروز سازی.

روز دوم محرم
در چنین روزی کاروان امام حسین(علیه السلام) در سال ۶۱ ه‍ .ق وارد سرزمین کربلا شد و با ممانعت لشکر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گردید.(۱۰)

روز سوم محرم
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است:

«هر کس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت کند.»(۱۱)

در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد کربلا شد.

روز هفتم محرم
روزه گرفتن مستحب است.

روز نهم محرم
تاسوعای حسینی، روز محاصره‌ امام حسین(علیه السلام) و اصحابش در سرزمین کربلا توسط سپاه شمر.(۱۲)

اعمال شب عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:

چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره‌ حمد، ۵۰ بار سوره‌ توحید خوانده می‌شود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.(۱۳)

۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).(۱۴)

۳ـ دعا و نیایش. (۱۵)

روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:

هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواسته‌هایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد. (۱۶)

۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).(۱۷)

۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود. (۱۸)

۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).(۱۹)

۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.(۲۰)

۶ـ خواندن زیارت عاشورا. (۲۱)

۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»(۲۲)

روز دوازدهم محرم
ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال ۹۴ ه‍ .ق.

پی‌نوشت‌ها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫

حالات حضرت موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) در ده روز اول ماه محرم

قال الرضا علیه السلام: کان ابى اذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحکا و کانت الکابة تغلب علیه حتى یمضى منه عشرة ایام،

فاذا کان الیوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه...؛

هر گاه ماه محرم فرا مى رسید، پدرم (موسى‌بن‌جعفر) دیگر خندان دیده نمى‌شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى‌یافت تا آن که ده روز از محرم مى‌گذشت.

روز دهم محرم که مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

امالى صدوق، ص۱۱۱

منبع (ادامه مطلب):

https://t.me/masjedf

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۰ مرداد ۰۱ ، ۰۲:۴۸
  • بنده خدا بنده خدا